Este periculos să circuli cu un cardan uzat?

Este periculos să circuli cu un cardan uzat?

0 Shares
0
0
0

Ai fost vreodată în situația aia ciudată când, după un drum lung, simți că mașina parcă îți transmite ceva prin volan? Vibrații fine, apoi mai evidente, și dacă stai să asculți bine – poate chiar un sunet metalic, ca un clinchet.

E genul acela de zgomot pe care nu-l bagi în seamă din prima, dar nici nu-l uiți ușor. Ei bine, multe dintre semnele astea pot indica un cardan uzat. Și da, vorbim serios – circulatul cu el așa nu e doar incomod, e cu adevărat periculos.

Hai să ne gândim puțin la ce face, de fapt, cardanul. Nu e doar o piesă din schemă. El e puntea – uneori literalmente – între motor și roți. Preia energia și o duce acolo unde trebuie. Dacă e slăbit, dacă are joc, dacă e dezechilibrat… lucrurile o pot lua razna. Nu imediat, nu spectaculos, dar în timp, și mai ales în mers, pot apărea probleme care îți taie respirația. La propriu.

Primul lucru care apare, de obicei, e o vibrație. La început e vagă, ca o bătaie fină în podea. Poate o simți în scaun, poate în volan. Pe urmă devine mai prezentă. Din ce am observat eu, apare mai ales la viteze constante, pe drum drept. Și nu, nu e din cauză că ai roți prost echilibrate, deși și asta e o variantă. Dar când vibrațiile vin din spate și par să bată în caroserie, e cazul să verifici cardanul. În general, e vorba despre crucile cardanice. Se uzează, își pierd lubrifierea, apar jocuri. Și de aici totul devine un domino.

Mai departe, sunt zgomotele. La plecarea de pe loc, uneori când bagi în marșarier, simți un mic șoc. Alteori, un fel de scârțâit metalic, care apare și dispare în funcție de poziția roților sau de sarcină. E acel clinchet care-ți rămâne în ureche, dar nu știi de unde vine. Din ce am aflat, aceste sunete apar pentru că piesele din articulație nu mai sunt perfect sincronizate. Și dincolo de enervarea pe care o provoacă, semnalul e clar: ceva e pe cale să cedeze.

Ce-i mai rău e că, pe măsură ce se agravează, cardanul uzat afectează și alte piese. Am văzut cazuri în care cutia de viteze ajunge să se miște aiurea, rulmenții să cedeze, iar diferențialul să înceapă să „mârâie” în viraje. Toate din cauza unui cardan care a fost ignorat prea mult. Și, sincer, nimeni nu îți spune la ITP „vezi că începe să obosească cardanul”. Dacă nu e evident, nu se vede. Dar dacă te uiți cu atenție sau dacă îl duci la un service serios, îți dai seama imediat.

Unii spun că pot merge „o vreme” cu el așa. Știi cum e, „lasă că mai ține”. Dar ce nu-ți spune nimeni e cât de repede se poate transforma „merge” în „s-a rupt în mers”. Și nu exagerez. Un cardan care cedează complet, mai ales la viteză, poate să lovească podeaua mașinii, să blocheze roțile sau chiar să sară de sub mașină. Nu vreau să dramatizez, dar am auzit povești cu oameni care au pierdut controlul volanului. Și doar pentru că au amânat reparația.

Partea bună e că se poate preveni. Dacă prinzi din timp simptomele, poți merge la un service specializat. Nu toate atelierele se ocupă de cardane, dar sunt unele care fac asta zilnic, și o fac bine.

Găsești echilibrare, schimb de cruci, gresare. Iar în cazuri mai serioase, ai inclusiv opțiunea de reconditionari planetare masini. Aici chiar vorbim de un proces serios, care poate salva o piesă pe care altfel ai fi tentat s-o schimbi cu totul.

Din ce am văzut, reparațiile nu sunt chiar o avere, mai ales dacă le faci la timp. E ca la dinți – dacă te duci imediat ce simți o durere, poate scapi cu o plombă. Dacă aștepți până când nu mai poți mânca, s-ar putea să ajungi la extracție.

Așa și cu cardanul. Vibrațiile, sunetele, scurgerile de ulei de transmisie, toate sunt semnale că ceva nu merge bine. Ignoră-le, și se vor transforma în probleme serioase. Rezolvă-le din timp, și îți vei mulțumi singur mai târziu.

Așa că, dacă ai simțit în ultima vreme că mașina „nu mai e ce-a fost”, dacă ai observat vibrații care nu se explică sau sunete noi pe care nu le recunoști, poate ar fi bine să faci o oprire la un atelier. Nu știu dacă e valabil pentru toată lumea, dar din ce am trăit și am aflat, în cazul cardanului, mai bine previi decât să repari. Sau mai rău, să tragi pe dreapta cu el rupt, în mijlocul drumului.

0 Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.